Lokalizacja projektowanego odcinka drogi ekspresowej S17
Przedmiotowy odcinek zlokalizowany jest na terenie województwa mazowieckiego, w powiatach otwockim, mińskim oraz M. St. Warszawa i przebiega przez tereny gmin Wiązowna, Sulejówek i dzielnicy Wesoła M. St. Warszawy.
Projektowane przedsięwzięcie stanowi część Koncepcji Polityki Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030.
Cel inwestycji
Budowa drogi ekspresowej S17 jest inwestycją o znaczeniu krajowym, jest planowana do realizacji w perspektywie finansowej UE 2014-2020. Została ona zaliczona do bardzo ważnych zadań rządowych. Konieczność jej budowy wynika z potrzeby stworzenia tranzytowego układu dróg na terytorium kraju. Istniejący układ komunikacyjny w Polsce nie jest w stanie przenieść gwałtownie zwiększającego się ruchu samochodowego, stąd konieczność budowy dróg ekspresowych i pilna potrzeba dostosowania infrastruktury drogowej do standardów europejskich. Drogi ekspresowe w Polsce są niezbędne jako podstawowy element infrastruktury rozwiniętego państwa, charakterystyczny dla krajów Unii Europejskiej.
Węzeł Lubelska stanowi fragment będący częścią odcinka S17 w. Zakręt – w. Lubelska, stanowić będzie jeden z kluczowych węzłów Warszawskiego Węzła Drogowego, umożliwiający m.in. ruch w kierunku Terespola (planowaną autostradą A2), w kierunku Białegostoku (droga krajowa nr 8-docelowo droga ekspresowa nr 8), Lublina (droga krajowa nr 17 – docelowo droga ekspresowa S17) oraz poprzez Południową Obwodnicę Warszawy (istniejący odc. S2 w. Konotopa – Puławska oraz planowany odcinek w. Puławska – w. Lubelska) umożliwi połączenie z zachodnim węzłem Konotopa autostrady A2.
Odcinek w. Zakręt - w. Lubelska stanowi fragment Wschodniej Obwodnicy Warszawy, będący częścią odcinka S17 w. Zakręt – w. Lubelska, umożliwiający m.in. ruch w kierunku Warszawy i Mińska Mazowieckiego drogą DK2, w kierunku Białegostoku (droga krajowa nr 8-docelowo droga ekspresowa nr 8), Lublina (droga krajowa nr 17 – docelowo droga ekspresowa S-17) oraz poprzez sąsiedni węzeł
Korzyści wynikające z inwestycji
Realizacja drogi ekspresowej będzie znaczącym czynnikiem sprzyjającym ożywieniu gospodarczemu ze względu na wiążące się z nią możliwości wzrostu popytu na usługi i towary krajowe, a w zakresie inwestycji budowlanych, przyczyni się do rozwoju przedsiębiorstw wykonawczych jak również innych podmiotów gospodarczych obsługujących budownictwo.
Korzyści bezpośrednie wynikające z funkcjonowania autostrady/drogi ekspresowej:
- przejęcie części ruchu z istniejących dróg krajowych i wojewódzkich;
- odsunięcie ruchu ciężkiego od obszarów zabudowanych;
- skrócenie czasu podróży;
- oszczędności paliwa;
- zapewnienie komfortu jazdy;
- zmniejszenie ryzyka wypadków;
- ograniczenie emisji spalin i hałasu w stosunku do obecnie eksploatowanych dróg;
- przyśpieszenie rozwoju przyległych terenów;
Realizacja drogi ekspresowej jest inwestycją o znaczeniu europejskim.
Całkowita wartość kontraktu - 734 682 571,50 zł.
Wysokość dofinansowania z Unii Europejskiej - 274 407 497,50 zł.
Dostęp do terenów przyległych do drogi ekspresowej S17 - węzeł Lubelska
Dostęp do terenów przyległych do drogi ekspresowej S17 - węzeł Zakręt część 1
Dostęp do terenów przyległych do drogi ekspresowej S17 - węzeł Zakręt część 2